hbkjhbkjbkjbjkbjklbkjblkjblkjblkblblklkblblkkljblkklbkblkblblkbhkhjjhgkhjuhvuhvuhvykuvyvkuhjhjbvjhjkbkjbibiuyuyliugliugiluiuuihvukhyvkuykuyhvkuhvkhvhjvjhvjhvjhvjhvjhjhvjhvjhnvjnhvjnvhjjkhvkjkjbljbkbkjbkjbbjkblbkbkbjkblkjbbk Index Detail Landdefinitie - Missionarissen van Zutendaal

Back to List (lijst landen)


Samenvatting van het ontstaan van het land zelf van één of meerdere Zutendaalse missionarissen ...


Het land in het kort met geschiedenis en msisiegebieden waar één of meerdere Zutendaalse missionarissen naartoe trokken... met eronder een overzichtje van de zutendaalse missionarissen die er verbleven... bronnen afwisselend Wikipedia en de kloosterorde met iets over de orde zelf en soms de missionaris van zutendaal ook.

contour

Geschiedenis, profiel en missies van Japan




Eilandstaat in Oost-Azië (Hokkaido, Honshu, Shikoku, Kyushu + eilanden). Hoofdstad Tokyo.  Oppervlakte Japan: ˜ 377.975 km² ? ˜ 12,3 × België (België: 30.689 km²).




Japan werd zelf niet gekoloniseerd, maar het land kende wel een Amerikaanse bezetting van 1945 tot 1952 (na WOII); De soevereiniteit werd hersteld door het Vredesverdrag van San Francisco (1952).  Japan is historisch eerder koloniserend geweest (Taiwan 1895–1945, Korea 1910–1945, delen van Mantsjoerije/China).

In 1549 kwamen de eerste missionarissen er aan, 1549 – Franciscus Xaverius (Jezuïet) komt aan in Kagoshima (Kyushu).  Hij was op een katholieke wereldzending en had toegang via Portugese handel (Nanban-handel).  De vroege centra: Kagoshima, Hirado, Yamaguchi, Kyoto; later Nagasaki wordt dé katholieke stad (gesticht 1571 met jezuïtische steun).  Andere orden sluiten aan: Franciscanen (vanaf jaren 1580), later Dominicanen; rivaliteit maar ook samenwerking.

In Japan kende het missiewerk al snel een opgang, maar ook verbod.

* 1549–1587 | Snelle groei

  • Daimyo’s (locale heren) laten missie toe in ruil voor handel/technologie.
  • Tienduizenden dopen; scholen, drukkerijen, ziekenhuizen.

* 1587–1639 | Verbod en vervolging

  • Toyotomi Hideyoshi vaardigt verbod uit (1587).
  • Tokugawa-shogunaat intensiveert vervolging (martelaren 1597; 1614 algemeen verbod).
  • Sakoku (gesloten land): christendom ondergronds; ontstaan van kakure kirishitan (verborgen christenen).

* 1854–1873 | Opening en herstart

  • Opening van Japan (Verdrag van Kanagawa 1854).
  • Protestantse en katholieke zendelingen keren terug (consulaatssteden Yokohama, Nagasaki, Kobe).
  • 1873: verbod op christendom opgeheven; heropbouw parochies, scholen en ziekenhuizen.
  • Iconisch moment: 1865 ontdekking van de verborgen christenen in Nagasaki (Oura-kerk).

* 20e eeuw | Consolidatie

  • Kleine minderheidskerk (˜1–2%) maar sterke instellingen in onderwijs, zorg, publicaties.
  • Na 1945 godsdienstvrijheid; groei vooral in steden.

Als we de armoede omschrijven kunnen we zeggen dat die wel meevalt, met periodes van tegenslag.  Gedurende de Tokugawa-periode (1600–1868) was het wel stabiel maar agrarisch en met periodes van misoogsten, hongersnood (bv. Tenmei, 1780s).  Tijdens de Meiji-periode (vanaf 1868) was er een snelle industrialisering/urbanisatie met sociale breuklijnen (boeren vs. fabrieksarbeid).  Na de tweede wereldoorlog was er sterke wederopbouw en “economisch mirakel” (1950–70); absolute armoede sterk gedaald.  Vandaag hoort Japan bij lage absolute armoede, maar relatieve armoede en precariteit bij alleenstaande moeders, niet-reguliere werknemers en ouderen; regionale verschillen (steden vs. krimpregio’s).

 

 

De eerste missieposten lagen in het begin aan de kust en bij handelssteden 16e eeuw (en katholieke missies): in het zuiden/westen: Kagoshima, Hirado, Yamaguchi, Nagasaki, Kyoto.  In de 19e eeuw (herstart) van de missies bij verdragshavens en consulaatssteden: Yokohama, Nagasaki, Kobe, later Tokyo, Osaka en universiteitssteden.

Belangrijke doelstellingen van het missiewerk zijn inculturatie en onderwijs (jezuïetenstrategie; later ook protestanten met scholen/universiteiten), met aandacht voor Zorg en caritas (hospitalen, wezenzorg).  Daarnaast werd er veel gewerkt aan Bijbelvertaling, uitgeverijen en dialoog met shinto/boeddhisme.  Getuigenis onder vervolging (martelaren) en herontdekking van de verborgen christenen.  

Gedurende verschillende eeuwen was er een hardnekkig staatsbeleid met verbod en vervolging (16e–19e eeuw).  Religieuze/culturele inbedding: shinto-riten, boeddhistische tempelregisters (danka-systeem), vooroudercultus.  Nationale beweging (Meiji) en later oorlogsmobilisatie: druk op buitenlandse invloed.  Jaal en schrift: hoge drempel voor missionaire literatuur (kanji/kana).

Er was geen echte CICM-missie in Japan.  CICM werd in 1862 gesticht “voor China” en werkte nadien vooral in China/Mongolië (vanaf 1865), Congo (1888), Filipijnen (1907), Brazilië (1952), Taiwan (1955), VS enz.
In Japan zelf is er geen duurzame CICM-provincie of -missiegebied vergelijkbaar met die landen. (Het katholieke werk in Japan werd vooral gedragen door jezuïeten, MEP, franciscanen, dominicanen, salesianen, maryknoll, enz.)….

Was Japan dan een ontwikkelingsland of eerder een steunbasis.  Tot 1868 gold het feodaal systeem, daarna was kwam er de Meiji-modernisering ? en een snelle industrialisatie.  Na de tweede wereldoorlog was het een bezet land en was men bezig met de wederopbouw; in de jaren ’50 was het nog ontvangend land, maar vanaf jaren ’60–’70 begonnen gouden jaren met economische mirakels ? hoog-inkomensland en zelf donorland, donorland, en kerkelijk vooral kleine, stabiele aanwezigheid met sterke nadruk op onderwijs, zorg en dialoog. (ODA).

Voor missieorganisaties betekende Japan een land met een kleine christelijke minderheid (±1–2%), maar economisch sterk. Het fungeerde eerder als plaats van aanwezigheid, onderwijs en dialoog dan als massaal “ontwikkelingsgebied”. 

Wel bestaat financiële steun vanuit Japan (Caritas Japan e.d.), maar voor CICM lag de fondsenwerving vooral in België/Europa en de VS, niet primair in Japan.

 



< !-- ✅ Toegevoegd blok: tabel met missionarissen-- >

Missionarissen uit Zutendaal actief in Japan

► Pater Piet Geusens 1916







Back to List (lijst landen)