hbkjhbkjbkjbjkbjklbkjblkjblkjblkblblklkblblkkljblkklbkblkblblkbhkhjjhgkhjuhvuhvuhvykuvyvkuhjhjbvjhjkbkjbibiuyuyliugliugiluiuuihvukhyvkuykuyhvkuhvkhvhjvjhvjhvjhvjhvjhjhvjhvjhnvjnhvjnvhjjkhvkjkjbljbkbkjbkjbbjkblbkbkbjkblkjbbk Index Detail Landdefinitie - Missionarissen van Zutendaal

Back to List (lijst landen)


Samenvatting van het ontstaan van het land zelf van één of meerdere Zutendaalse missionarissen ...


Het land in het kort met geschiedenis en msisiegebieden waar één of meerdere Zutendaalse missionarissen naartoe trokken... met eronder een overzichtje van de zutendaalse missionarissen die er verbleven... bronnen afwisselend Wikipedia en de kloosterorde met iets over de orde zelf en soms de missionaris van zutendaal ook.

contour

Geschiedenis, profiel en missies van Taiwan (Formosa)




Taiwan is een eiland voor de oostkust van China, tussen Japan en de Filipijnen en is met een oppervlakte van ca. 36.000 km² ongeveer 1,2 keer zo groot als België (20 % groter).  Het eiland is 394 km lang en 144 km breed, bergachtig in het oosten, vlak in het westen.  Er wonen ongeveer 23,5 miljoen inwoners, ruim dubbel zoveel inwoners op een iets groter grondgebied. (? Bevolkingsdichtheid: ca. 650 inwoners/km² (bij België ± 380/km²)).

De bevolking woont hoofdzakelijk in de westelijke kustvlakte (Taipei–Taichung–Kaohsiung-corridor).  

De eerste missionaris: arriveerde in 1627: Candidius (gereformeerd); de eerste katholieken waren er Spaanse Dominicanen (1626, noorden).  De eerste Scheutisten in Taiwan zaten midden jaren 1950 (vanaf 1955), met enkele Belgische pioniers; sindsdien werkt CICM er blijvend.

Formosa – de oude Europese naam

“Formosa” werd dus eeuwenlang de westerse benaming voor Taiwan — van de 16e eeuw tot ver in de 19e eeuw.

Taiwan – de lokale naam

In Europa heette het eiland Formosa tussen de 16e en 19e eeuw, maar in Taiwan zelf in het zuiden als district Taiwan. Tot aan de tweede wereldoorlog werd de naam Formosa gebruikt in Europa.  Taiwan werd nooit formeel uitgeroepen als onafhankelijke staat na 1945, maar functioneert de facto sinds 1949 als onafhankelijke republiek (Republiek China, ROC).

JaarGebeurtenis
1945Japan capituleert ? Taiwan teruggegeven aan China (Republiek China).
1949Chinese Burgeroorlog: communisten winnen op vasteland ? ROC-regering vlucht naar Taiwan.
Vanaf 1949ROC behoudt bestuur over Taiwan, functioneert sindsdien zelfstandig (met eigen grondwet, leger, munteenheid, verkiezingen).
HedenOfficieel: Republiek China (Taiwan)de facto onafhankelijk, niet door VN erkend (enkel door ± 12 staten).



Taiwan met focus op kolonisatie en missiegeschiedenis.

Korte tijdlijn (politiek)

  • 1624–1662 – Nederlands (VOC) in het zuiden (Fort Zeelandia, Tainan).
  • 1626–1642 – Spaans in het noorden (Keelung, Tamsui).
  • 1662–1683 – Koxinga-regime (Ming-getrouw).
  • 1683–1895 – Qing-rijk (China); grootschalige Han-migratie (Hokkien/Hakka).
  • 1895–1945 – Japans bestuur (modernisering, infrastructuur).
  • vanaf 1945 – ROC/Taiwan; vanaf 1949 instroom vluchtelingen/kerken uit het vasteland.

Bevolking & armoede (globaal)

  • VOC-tijd: enkele 100.000-en bewoners, vooral inheemse Pingpu (vlaktevolken); beperkte Han-kolonisatie.
  • Qing-periode: snelle groei door migratie; ±2–3 mln tegen eind 19e eeuw.
  • 1905 (Japans eerste telling): ±3,0 mln; 1940: ±5,9 mln.
  • Armoede-drivers: frontierkolonisatie, landconflicten (Han vs. inheemsen), malaria/epidemieën, natuurrampen; later onder Japan verbetering door spoorwegen, irrigatie, gezondheidszorg, maar rurale ongelijkheid bleef. Na 1949: landhervorming ? sterke armoedereductie.

Eerste missionarissen & posten

17e eeuw

  • Nederlands gereformeerd (VOC): prediking vooral bij vlakte-inheemsen rond Tainan/Anping en dorpen landinwaarts; ontwikkeling van Sinkang-schrift (romanisering) en catechismi in Formosaanse talen.
  • Spaans katholiek: Dominicanen/Franciscanen vanuit Filipijnen; posten in Keelung (Fort San Salvador) en Tamsui (Fort San Domingo); korte duur (verdreven door VOC, 1642).

19e eeuw (Qing, nieuwe start)

  • Presbyteriaan – Zuid: James Laidlaw Maxwell (Brits), 1865 Tainan ? kliniek, scholen, kerk; later netwerk zuid/centraal.
  • Presbyteriaan – Noord: George Leslie Mackay (Canadees), 1871 Tamsui ? tandheelkunde, scholen, Tamkang-traditie; snelle uitbreiding langs noordwest-kust/inland.
  • Katholiek: Spaanse Dominicanen keren terug (v.a. 1859), eerst in het noorden (Tamsui/Taipei) en naar het binnenland; later ook Lazaristen, Jesuiten e.a. in de Japanse tijd.

Evolutie & “hoogtepunt”

  • 1865–1910: explosieve Presbyteriaanse groei door zorg/onderwijs, bijbelvertaling (Hokkien/vernaculaire talen), catechisten.
  • Japanse periode: strikter toezicht maar religies toegestaan; kerken professionaliseren (scholen/ziekenhuizen).
  • Na 1949: grote katholieke en protestantse toename door migratie van geestelijken en gelovigen uit China; tal van orden en denominaties bouwen seminaries, universiteiten en ziekenhuizen.
  • Religieuze context vandaag: christenen kleine minderheid (enkele %), maar bovengemiddelde invloed in onderwijs, zorg, sociale dienstverlening.

Waar begonnen de posten?

  • Kust & vlakte: VOC (Tainan/Anping) en Spaanse posten (Keelung/Tamsui).
  • 19e eeuw: presbyteriaans Tainan (zuid) en Tamsui (noord) als bruggenhoofden; van daar uit landinwaarts naar marktplaatsen en dorpen.
  • Katholiek (19e/20e): voornamelijk noorden en steden (Taipei-regio), later verspreid over het eiland.

     

 

 

Moeilijkheden voor de zending

  • Bestuurlijke beperkingen: VOC verbood katholieken; Qing kende periodes van anti-buitenlandse druk; Japan regulerend.
  • Taal & cultuur: veel Formosaanse talen + Hokkien/Hakka; vereiste lange inculturatie.
  • Gezondheid/geografie: malaria, moeilijk terrein (bergen, regenwoud).
  • Sociale spanningen: landconflicten Han–inheemsen; anti-buitenlandse incidenten in laat-Qing.
  • Religieuze competitie: diep verankerde boeddhistisch-taoïstische/volksreligieuze tradities.

Belangrijkste accenten van het missiewerk

  • Onderwijs & gezondheidszorg (klinieken, scholen, later universiteiten).
  • Bijbelvertaling & alfabetisering (Hokkien/Formosaanse talen; romanisering).
  • Diaconie & gemeenschapsopbouw (armenzorg, landbouw, hygiëne).
  • Inculturatie: lokale muziek/talen, training van inheemse catechisten en pastores.

Wie was de eerste missionaris in Taiwan?

  • Georgius (George) Candidius1627: eerste resident-missionaris op het eiland, voor de Nederduits Gereformeerde Kerk (VOC-tijd). Hij werkte o.a. in het Siraya-dorp Sinkang (bij Tainan). 
  • Context: al in 1626 kwamen Spaanse Dominicanen (katholieken) in het noorden (Keelung/Tamsui); hun missie werd in 1642 door de VOC beëindigd. Ze keerden terug in 1859.
  • Vroege collega’s van Candidius: Robertus Junius (vanaf 1629), stichter van scholen en actief in pacificatie/onderwijs.

Wanneer kwamen de eerste Scheutisten (CICM) en andere Belgen?

  • CICM (Scheut, België): de congregatie werkte vooral in China/Mongolië; na de uitwijzing uit China vestigden CICM-missionarissen zich in Taiwan in de jaren 1950.
    • De congregatie vierde in 2025 haar 70 jaar aanwezigheid in Taiwan ? start 1955.
    • Een academische samenvatting noemt als vroege (Belgische) CICM-namen in Taiwan: Remi Van Hijfte, Ernst Gassner, Ba Changming, Albert Geusens; iets later Ivo Stuyck en Jeroom Heyndrickx.
  • Andere katholieke orden/Belgen (globaal beeld):
    • Dominicanen (Spaans provincie) keerden 1859 terug en bleven; na 1949–50 volgden ook jezuïeten en andere orden die uit China waren verdreven, met opbouw in onderwijs/diaconie. 
    • CICM en aanverwante netwerken hebben sindsdien parochies en stedelijk pastoraat in o.a. Taipei (Missionhurst-CICM).



< !-- ✅ Toegevoegd blok: tabel met missionarissen-- >

Missionarissen uit Zutendaal actief in Taiwan (Formosa)

► Pater Albert Geusens 1915







Back to List (lijst landen)